انواع مشکلات شایع ودردناک ستون فقرات

یکی از شایعترین دردهای جوامع ماشینی ومدرن کمردرد است.
شایعترین علل کمردردهای ازاردهنده مشکلات وبیماریهای مربوط به دیسکهای بین مهره ای است.
زندگی مدرن که همراه با نشستن های طولانی وعدم فعالیت بدنی متتاسب و مفید است ، شانس ابتلا به بیماریهای دیسکهای بین مهره ای را بیشتر می کند.
ستون فقرات از نظر اناتومیکی به سه قسمت اصلی نقسیم می شود. قسمت بالایی که ستون فقرات گردنی است. قسمت میانی که ستون فقرات پشتی نامیده می شود و در نهایت ستون فقرات کمری .
به علت متخرک بودن کمر وگردن بیماریهای دیسکها عموما در این دو منطقه دیده می شود.
اولین تغییر بیمارگونه دیسکهای بین مهره ای تغییر ساختمانی در دیسک است. این تغییر ساختمانی با کم آب شدن و به دنبال ان ترد وشکننده شدن دیسک شروع می شود .در اصطلاح علمی به این تغییر degeneration گفته می شود ،که در تصویر مقاله به خوبی نشان داده شده است.
زمینه ارثی وفامیلی ، کارهای بدنی سنگین به خصوص در کسانی که عضلات قوی وپرورش یافته ندارندونشستن طولانی ومداوم از عوامل ایجاد کننده بیماریها واختلالات دیسکهای بین مهره ای هستند.
در مرحله بعد از degeneration دیسک بین مهره ای به علت بی اب شدن ، خشک و شکننده شده است و از فاصله بین دو مهره کمی بیرون زدگی پیدا می کند. دیسک در این مرحله disk bulging نامیده می شود و به علت اثر فشاری که می تواند روی ریشه های  عصبی خارج شونده از سوراخهای بین مهره ای داشته با شد، ایجاد درد می کند.

به مرور زمان وبا افزایش شدت بیماری هسته مرکزی دیسک که nucleos pulposos نامیده می شود ، از سوراخ بین مهره ای بیرون می زند ،بیماری در این مرحله

disk herniation نامیده می شود. در این مرحله بیمار دچار دردهای شدید و حتی گاهی خطر ناک است.

در مرحله بعدی قسمتی از هسته مرکزی دیسک کنده شده و وارد کانال نخاع می شود ، این مرحله شدیدترین مرحله بیماری دیسک است  و disk extrusion نام دارد.

در تصویر مقاله این مراحل به خوبی دیده می شود.

یک بیماری مهم در ستون فقرات که معمولا با افزایش سن دیده می شود ، استئوارتریت یا همان ارتروز در ستون فقرات است، که باعث ساییدگی و تغییر شکل مهره ها ، خشکی شدید وبی اب شدن دیسکهای بین مهره ای می شود و کمردرد مزمن و بسیار آزار دهنده یکی از علائم آن است.

به طور کلی اصلاح life style  به صورت کاهش وزن ، انجام منظم و مداوم نرمشهای مفید برای ستون فقرات ، رعایت موارد بهداشتی در نشستن ، خوابیدن و فعالیتهای روزانه شانس ابتلا به بیماری های ستون فقرات ودر نتیجه احتمال بروز کمردرد را کم می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =