شایعترین نروپاتی های فشاری که از مراجعات شایع هستند

compression neuropathy ها یا نروپاتي های فشاری در اثر فشار روی یک عصب ایجاد می شوند.

شایعترین مورد این مشکل فشار روی عصب مديان در مچ است، که از مراجعات بسیار شایع ارتوپدی ونرولوژي است.

این بیماران اغلب خانمهای میان سالی هستند،که مشغول به انجام کاری با دست می باشند، البته این بیماری در آقایان ودر جوانترها هم دیده می شود، در مراجعات مطب معمولا علت زمینه ای این بیماری که شاید بتوان از دسته بیماریهای شغلی به حساب آورد،قالی بافی، نانوایی خانگی، بافندگی وکار کردن حرفه ای با کامپیوتر و… است.

عصب مديان یکی از سه عصب اصلی دست است،که مسئول  ایجاد حس در انگشتان دست به  جز شست و انگشتّ اشاره است . در ضمن مسئول حرکات خم شونده انگشتان هم می باشد.

این عصب در مسیر خود از روی استخوانهای مچ در سطح داخلی دست عبور می کند و انجام مکرر وبدون وقفه کارهای دستی ،حرکت مداوم و مکرر مچ دست باعث فشرده شدن این عصب روی استخوانهای مچ ودر نهایت آسیب این عصب می شود.

این بیماری  با علائم گزگز ،مورمور ودر نهایت درد در انگشتان دست به جز انگشت های شست و اشاره  شروع می شود، کم کم علائم به کف دست کشیده می شود ودر صورت عدم درمان به مرور علائم حرکتی یعنی بی قوتی انگشتان مبتلا بروز می کند.

علائم این بیماران معمولا شبها تشدید می شود ،در شروع بیماری علايم فقط شبانه است.

بهترین درمان در این بیماران اجتناب از انجام کاری است که باعث بيماري شده است ،البته درمانهای دیگر اعم از دارویی، استراحت، بی حرکتی ودر نهایت جراحی هم وجود دارد.

دومین بیماری شایع از دسته نروپاتيهاي فشاری  آسیب عصب پروانه ال مشترک است. این عصب یکی از شاخه های انتهایی عصب سیاتیک است،که در حوالی زانو به صورت یک شاخه مستقل عصب وارد ساق پا می شود،این عصب مسئول ایجاد حس در قسمت داخلی ساق پا وروي انگشت شست پا می باشد .کار مهم حرکتی این عصب خم کردن انگشتان وپا به طرف بالا یا در اصطلاح پزشکی dorsiflection است.

Common proneal nerve compression neuropathy

یا نروپاتي فشاری  عصب پروانه ال مشترک که به طور خلاصه cpn نامیده می شود، به صورت بی حسی درشست پا و اختلال در خم کردن پا و انگشتان پا به طرف بالا است و بیماران قادر به پوشیدن کفش یا دمپایی بدون کمک نیستند، دمپایی هم حین حرکت ممکن است از پای بیمار خارج شود ودر ضمن بیمار پای مبتلا را روی زمین می کشد.

این نوع نروپاتي معمولا در آقایان به خصوص کشاورزان در هنگام وجین و درو دیده می شود ، البته در هر دو جنس به هر علتی که روی این عصب در زانو فشار وارد شود ، می تواند به وجود آید.

این عصب در زانو دور سر استخوان فيبولا می چرخد و وارد ساق پا می شود. در حین دو زانو نشستن چنانچه وزن بدن  بیشتر روی یک پا وارد شودو زمان دو زانو نشستن طولانی باشد ،این عصب آسیب می بیند.

این نروپاتي هم خوش خیم است وبا دارو،استراحت، فیزیوتراپی و مرور زمان معمولا به طور کامل التیام پیدا می کند.

سومین نروپاتي فشاری شایع، نروپاتي فشاری عصب راديال در بازو است.

یکی از سه عصب اصلی دست عصب راديال است. این عصب مسئول ایجاد حس در شست ، قسمتی از پشت دست و قسمتی از ساعد است،و باعث خم شدن مچ دست و انگشتان به طرف بالا می شود.

در این بیماری اختلال حسی در انگشت شست وجود دارد ،دست بیمار افتاده است وبه طرف بالا خم نمی شود.

این بیماری در کشورهای غربی به نام

saturday night palsy یا فلج شنبه شب معروف است.علت این نامگذاری این است، که شنبه و یکشنبه در کشورهای غربی تعطیل است و افرادی که تمایل به الکل دارند، شنبه شبها به مقدار زیاد می نوشند ، مستی سبب می شود که حین خواب روی یک بازوی خود بخوابند و روی عصب راديال که در بازو از زیر استخوان بازو یا هومروس رد می شود،فشار وارد شود. عصب راديال در قسمتی از مسیر خود مستقیما از زیر استخوان بازو رد می شود، ودر همین منطقه در افرادی که روی بازو می خوابند، روی این عصب فشار وارد می شود.در یک فرد هوشیار فشار روی عصب باعث حس درد و ناراحتی در منطقه می شود وبا اینکه فرد خواب است، تکان می خورد تا فشار از روی عصب برداشته شود،ولی فرد مست متوجه درد و ناراحتی در حین خواب نمی شود ،که این باعث آسیب عصب راديال می گردد.

در ایران این بیماری بیشتر در افراد معتاد که به مقدار زیاد مواد مخدر مصرف کرده وبعد خوابیده اند، دیده می شود، اگرچه هر از گاهی هم در افرادی که الکل مصرف کرده اند ،بروز می کند. در اکثر موارد بیماری در آقایان دیده می شود.

مثل همه نروپاتي های فشاری درمان استراحت ، دارو، فیزیوتراپی و گذشت زمان است و عصب مبتلا معمولا به طور کامل بهبودی پیدا می کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =