فلج نصف صورت یا Bells palsy

فلج بلز یا فلج نصف صورت یکی از مراجعات شایع به مطبها ودرمانگاههاي نرولوژي است.

در این بیماری عضلات نصف صورت دچار ضعف و فلج نسبی می شودودرواقع یک طرف صورت بیمار دچار تغییر شکل ظاهر غیر عادی می شود.

در این بیماری معمولا احساس پری و درد مبهم در گوش ویا اطراف گوش طرف مبتلا در ابتدا بروز می کند و بعد از گذشت چند ساعت تا حد اکثر یکی دو روز علائم فلج عضلات صورت بروز می کند.

در ضايعات مهم مغزی مثل سکته مغزی، بعضی از تومورهاي مغزی و … گاهی اوقات در علائم بیمار مبتلا فلج نصف صورت هم دیده می شود ولی تفاوت مهمی در فلجهاي نصف صورت مغزی و فلج بلز وجود دارد، این اختلاف در درگیری قسمت بالای صورت یعنی پلک ها و پیشانی است. در بیماران مبتلا به فلج نصف صورت در اثر ضایعات مغزی قسمت بالای صورت یعنی عضلات پلک ها و پیشانی سالم هستند و بی قوتی و فلج ندارند ، در حالی که در فلج بلز یک عضلات نیمه صورت از پیشانی تا چانه دچار بی قوتی ویا فلج هستند. این نکته یک علامت مهم بالینی برای افتراق انواع فلج نیمه صورت  است.

علت این تفاوت این است که شاخه ای از عصب حرکتي صورت که مسئول به حرکت در آوردن عضلات قسمت بالای صورت می باشد، از هر دونيمکره مغز دستور می گیرد واسيب در یک طرف مغز عملکرد این شاخه عصب را مختل نمی کند.

علت فلج بلز یا فلج نیمه صورت ، گرفتاری عصب حرکتی صورت که Facial nerve نام دارد، می باشد.

در بیشتر موارد علت گرفتاری این عصب ويرال است. ویروسهای مختلفی می توانند باعث گرفتاری واسیب این عصب شوند ولی شایعترین ویروسی که در این عصب آسیب ایجاد می کند، ویروس هرپس یا همان ویروس تب خال است.

در مواردی از بیماران علت این بیماری ضربه است وبعد از ضربه های مغزی هم دیده می شود.

به هر حال وبه هر علت این بیماران دچار فلج پلک ها ،فلج عضلات اطراف لبها ، فلج عضلات گونه وچانه هستند.

این بیماری معمولا خوش خیم است وبه طور کامل درمان می شود ولی بد قیافه شدن بیمار برای او ناراحت کننده است. در این بیماری در طول درمان محافظت از چشم خیلی مهم است. چون گرفتاری پلک ها باعث می شود که چشم طرف گرفتار در معرض خشکی قرار بگیرد ،چون پلک ها به خوبی بسته نمی شوند.

درمان این بیماری شامل درمان دارویی ودرمان فیزیوتراپی است. در مان دارویی را باید هرچه زودتر شروع کرد ولی در مورد فیزیوتراپی موضوع کمی متفاوت است، شروع زود فیزیوتراپی باعث ترمیم اشتباه الیاف عصب می شود وبعد از بهبودی ایجا مشکلات مهمی در بیمار می کند، فیزیوتراپی را هرچه دیرتر شروع کنیم ،بهتر است .حداقل دوهفته باید فاصله شروع بیماری و شروع فیزیوتراپی باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 7 =